Lukassen Tweewielers 65 jaar!

Er waren tijden dat je het met vijfenzestig jaar op de teller rustig aan kon gaan doen. Dat geldt duidelijk niet voor Lukassen Tweewielers, dat dit jaar jubileert. Mede dankzij de run die de afgelopen maanden ontstond op – vooral elektrische – fietsen, heeft het familiebedrijf het drukker dan ooit.

Dat het jubileumjaar door de drukte en de huidige beperkingen een beetje in het water is gevallen mag de pret niet drukken. “We hebben iets te vieren en dat zullen we doen ook!”, zegt Ilonka Lukassen die daarbij wel een slag om de arm houdt als het gaat om wanneer het echt tot een uitgebreider feestje komt. Ze voegt toe: “waarschijnlijk volgend jaar, als de situatie het weer toelaat.”

Voor nu zijn er vooral kleine acties gepland, gericht op de groep trouwe klanten die Lukassen Tweewielers aan zich gebonden heeft. Zij zullen de komende tijd merken dat de familie Lukassen hen dankbaar is voor de klandizie. (Lees verder onder de foto.)

Andere tijden

Lukassen Tweewielers opende 65 jaar geleden de deuren. Andere tijden, zo benadrukt Jan Lukassen die het bedrijf zo’n 35 jaar geleden overnam van zijn vader. Jan trouwde Ilonka en samen kregen zij zoon Boy. Het hele gezin is werkzaam in de winkels in Wehl en Zevenaar. Deze laatste vestiging in de Liemers kwam er ongeveer 21 jaar geleden bij, drie jaar voordat Lukassen besloot om afscheid te nemen van de winkel in Doetinchem. De wens om de te focus leggen op twee winkels bleek later strategisch sterk uit te pakken.

Van gemiddelde fietsenwinkel in de regio groeide Lukassen Tweewielers uit tot een grote regionale dealer met bij alle leveranciers een A-status. Hierdoor heeft Lukassen als eerste toegang tot informatie en nieuwe producten, plús voorrang bij inkoop. Jan Lukassen neemt zitting in het bestuur van de Nederlandse dealervereniging. Vanuit deze rol heeft hij nauw contact met fietsfabrikanten en is hij betrokken bij ontwikkelingen in de branche. Lukassen Tweewielers maakt inmiddels per jaar duizenden mensen blij met een nieuwe of gebruikte fiets.

De fietsen die de winkel verlaten zijn ieder jaar weer vaker deels elektrisch aangedreven. Want als er één ding heel hard is gegaan de afgelopen tien jaar, dan is het de ontwikkeling van de e-bike. Van dure fiets met kwetsbare accu is het product uitgegroeid tot één van de betrouwbaarste, duurzaamste en populairste vervoersmiddelen ooit.

Transformatie werkplaatsen

Deze laatste ontwikkelingen hebben de ouderwetse ambachtelijke werkplaatsen doen transformeren naar state of the art digitale servicestations. Het moge duidelijk zijn: van de fietsenmaker anno nu wordt veel meer verwacht dan in de jaren kort na de oorlog. Toch is Jan Lukassen over één ding duidelijk: “het kan altijd mooier en digitaler, maar ouderwetse service verlenen, dat is mensenwerk. En daar blijven we de komende jaren met onze teams vol op inzetten.”